Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen tilinpäätös 2024

Ryhmäpuheenvuoro aluevaltuuston kokouksessa 12.6.2025. Arvoisa puheenjohtaja, arvoisat valtuutetut sekä viranhaltijat ja muut kokousta seuraavat. Hyvinvointialueiden rahoitus on ollut päättymätön valitusvirsi koko ensimmäisen valtuustokauden ajan. Valtakunnallisesti on todettu, ettei valtionrahoitus ole riittävää ja tiukka kahden vuoden alijäämien kattamisvelvoite on irti todellisuudesta. Tämä on huomattu myös täällä meillä Keski-Uudellamaalla. Budjetointimme ei ole ihan osunut maaliin ja alijäämää on kertynyt kahdelta edelliseltä vuodelta mojovat 133 miljoonaa euroa ja rapiat jatkuvista sopeutustoimista huolimatta. Johtuuko tämä toiminnan tehottomuudesta vai kerta kaikkiaan liian vähäisestä rahoituksesta? Todennäköisesti molemmista, mutta enemmän riittämättömästä rahoituksesta. Taloudellisesti meillä menee heikosti verrattuna moniin muihin hyvinvointialueisiin, mutta toisaalta rahoituksemme on myös maamme toiseksi alimmalla tasolla samalla kun palvelutarpeemme kasvu on kärkipäätä. Vaikka teemmekin täällä jatkuvasti kehitystyötä ja uudistamme toimintatapojamme, vielä emme ole täydellisiä. Edessämme oleva sopeutusvelvoite n. 66 Me pitää huolen siitä, että kehittäminen jatkuu edelleen. Rahoituslain sijaan olemme päättäneet kunnioittaa perustuslakia ja siirtää alijäämän kattamisen tavoiteajankohtaa vuoden 2026 lopusta ensin vuoden 2027 loppuun. Edellisessä valtuuston kokouksessa päätimme ottaa tästäkin vielä pari vuotta omaa lisäaikaa siirtämällä alijäämien kattamisen tavoiteajankohdaksi vuoden 2029 lopun. Alkuperäisestä ja lainmukaisesta aikataulusta mennään siis kolme vuotta pitkäksi. Aika rebeliä. Mutta tämän se viranhaltijoiden mukaan vaatii, että emme vaaranna lakisääteisiä palvelujamme. Voidaan siis perustellusti edelleen kysyä, ovatko nämä sopeutustavoitteet realistisia alkuunkaan? Toukokuussa aluevaltuuston seminaarissa esiteltiin, että tämä 66 miljoonan sopeuttaminen on suunniteltu säästämällä henkilöstökuluista noin 43 miljoonaa, samalla kun palvelunostoja vähennetään n. 20 miljoonaa ja palveluverkkoa tiivistämällä haetaan vielä puuttuvat muutama miljoonaa. Sinällään palveluverkkopäätöksillä parhaimmillaan mahdollistetaan myös henkilöstösäästöjä ja vähennetään palvelunostotarvetta. Palvelunostoja onkin syytä syynätä huolella ja miettiä todella tarkoin mitä ostamme ja mitä tuotamme itse. Sopimusten tarkkailuun tarvitaan resurssia ja jos sitä ei nyt ole riittävästi, tilanne pitää koko alueemme edun nimissä korjata. Meitä vihreitä huolettaa sopeutusurakassa erityisesti seuraavat asiakas- ja työntekijänäkökulmat: Miten parannamme alueemme asukkaiden heikentynyttä luottamusta palveluihimme ja säilytämme hyvän asiakastyytyväisyyden tason? Miten huolehdimme henkilöstömme tyytyväisyydestä ja hyvinvoinnista samalla kun toimeenpanemme sopeutustoimet? Saimme hetki sitten kuulla hyvinvointialuejohtajan selonteon yt-neuvotteluiden päättymisestä. Nämä ovat aina vaikeita ja mielen apeaksi vetäviä asioita. Vähentyvien henkilötyövuosien määrä 286 on merkittävä, noin 6,5% koko henkilöstöstä. Vihreä ryhmä kantaa huolta siitä, että onhan arvioitu riittävän laajasti vähennysten vaikutusta palveluiden saatavuuteen, potilasturvallisuuteen sekä henkilöstön jaksamiseen? Vihreiden valtuustoryhmä välittää myötätuntonsa kaikille, joita yt-neuvotteluiden tulos koskee. Myös viime vuonna käytiin yhteistoimintaneuvottelut ja niiden myötä irtisanottiin 62 henkilöä, jotka olivat pääosin hallinnollisia ja asiantuntijatehtäviä. Heistä 13 on tarjottiin toista tehtävää Keusotella. Näiden lisäksi hyödynnettiin, niin kuin tänäkin vuonna eläkepoistumaa, osa-aikaistamista ja täyttämättömien tehtävien lakkauttamisia. Nyt on ensisijaisen tärkeää huolehtia siitä, että voimme jatkossa olla työpaikka, josta puhutaan hyvää. Olemme edellisellä valtuustokaudella tehneet määrätietoista henkilöstöpolitiikkaa, jolla on ollut monia suotuisia seurauksia. Tätä meillä ei ole varaa romuttaa. Sote-palveluissa hyvinvoiva ja tyytyväinen henkilöstö mahdollistaa myös koko alueen asukkaiden tyytyväisyyden ja hyvinvoinnin. Työ ei voi olla jatkuvaa selviytymistä vuorosta toiseen vaan aikaa ja energiaa tulee olla asiakkaiden arvostavalle kohtaamiselle. Kovaa settiä on siis tulevalle kaudelle luvassa. Kaikki sopeuttaminen ei ole omissa käsissämme, vaan yhteistyössä HUSin ja Uudenmaan muiden alueiden je Helsingin kanssa tulee onnistua. Pelastustoimen potti jää kokonaisuudessa sen verran pieneksi verrattuna sote-menoihin, että sieltä ei dramaattisia yllätyksiä ole tulossa. Vihreä ryhmä edellyttää, että perustuslain edellyttämällä tavalla näiden säästöpaineidenkin keskellä alueemme asukkaat saavat jatkossakin tarvitsemansa sosiaali- ja terveyspalvelut. Ja jos tämän toteuttaminen aiheuttaa vähäisintäkään epäilystä, on haettava lisärahoitusta. Aluehallitus onkin tässä asiassa ollut jo aktiivinen, hyvä niin. Vaikka taloudellisesti isossa kuvassa näyttää synkältä, tällaisessa valtavassa miljardiluokan sote-laivassa tapahtuu jatkuvasti myös paljon hyvää ja eteenpäin menemistä. Vaisuksi ryhmämme kuitenkin veti muun muassa lastensuojelun asiakkaiden selvä kasvu, sosiaalityöntekijöiden rekrytointihaasteet sekä vaikeudet tarjota lakisääteisiä äitiys- ja lastenneuvolapalveluja ja koulu- ja opiskeluhuollon palveluja. Viimeisimmistä saimmekin Avilta huomautuksen ja asia on laitettava kuntoon lokakuuhun mennessä 1,45Me:n sakon uhalla. Hyvät valtuutetut. Toivoa kuitenkin on. Valtuustoryhmämme onkin vakuuttunut, että yhdessä tästä kyllä selviämme. Haasteiden tunnistaminen ja tunnustaminen ovat avain niiden korjaamiseen. Meistä jokainen varmasti mieluummin resursoisi ja panostaisi palveluihimme sen sijaan, että on ratkaisemassa sitä, miten saamme vähenevät eurot ja hupenevan henkilöstöresurssin riittämään palvelutarpeen yhä kasvaessa. Vaikka asukkaamme ovat valtakunnallisesti vertailtuna terveimmästä päästä, ikäännymme tulevina vuosina Suomen nopeinta tahtia. Emme tarvitse poliittisten sädekehien kiillottelua ja toisten valtuutettujen ja ryhmien tarkoitusperien epäpyhittämistä. Sen sijaan tarvitsemme laadukasta poliittista keskustelua ja argumentointia sekä tiivistä yhteistyötä viranhaltijoiden ja luottamushenkilöiden kesken. Olennaista on, että meillä kaikilla valtuutetuilla on käytössämme yhteinen tilannekuva, jonka pohjalta päätämme tarvittavista toimenpiteistä. Tarvittaessa meillä tulee olla rohkeutta nostaa kädet pystyyn mahdottoman tehtävän edessä. Vihreät ovat toiveikkaita Keusotessa meneillään olevien kehityshankkeiden suhteen. Odotamme paljon asiakasohjaukselta, palvelujen digitalisoimiselta, tiedolla johtamisen työkalujen kehittämiseltä sekä uudenlaiselta asiakaslähtöiseltä palveluketjujen johtamiselta. Uudet lautakunnat tulevat olemaan jatkossa avainasemassa ennakoidessaan palvelutarvetta sekä seuratessaan, arvioidessaan ja ohjatessaan palvelujen laatua ja kustannusvaikuttavuutta. Emme voi olla todellinen hyvinvointialue, jos emme huomioi toiminnassamme myös luonnon hyvinvointia. Ekologiset, ilmastoviisaat ja energiatehokkaat ratkaisut ovat usein järkeviä myös kokonaistaloudellisesti. Mukavaa olikin lukea, että hyvinvointialue on käynnistänyt ympäristö- ja ilmastotyön syventämiseksi yhteistyön Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen kanssa. Näiden ajatusten myötä Vihreät hyväksyy tilinpäätöksen vuodelta 2024 ja myöntää osaltaan vastuuvapauden asianosaisille ja haluaa kiittää koko Keusoten henkilöstöä ja luottamushenkilöitä vuodesta 2024. Hyvää kesää ja voikaa hyvin!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *