Arvoisa puheenjohtaja, arvoisat valtuutetut, virkahenkilöt sekä muut kokousta seuraavat.
Se, että sote-menot menevät pitkäksi, ei ole mitään uutta. Nyt toki miljoonien määrä, noin 19, on huomionarvoinen summa. Olimme budjetoineet sote-menoihin tälle vuodelle lähes 150 miljoonaa. Riskivarausta oli huomoitu kolme miljoonaa.
Keusotelle on helppo olla vihainen. Jotkut muut siellä jossain mitä ilmeisimmin sähläävät ja hassaavat meidän rahoja. Tätä virttä on veisattu niin lehtien palstoilla kuin poliittisessa debatissakin pidemmän aikaa. Minua vähän väsyttää tällainen kapeakatseisuus.
Olen itse ollut nyt Keusoten hallituksen jäsen tämän vuoden alusta saakka. Olen seurannut mielenkiinnolla ja niin läheltä kuin se hallituksen jäsenelle vain on mahdollista, kuntayhtymän toimintaa. Näen siellä kuuden kunnan yhteiseen, suurehkoon organisaatioon liittyvää alkuvuosien kipuilua, mutta myös valtavasti hyvää ja edistyksellistä tekemistä. Kuluneet vuodet ovat olleet paitsi Keusoten toiminnan ensivuosia, myös aivan poikkeuksellisia koronavuosia ylipäänsä.
Keusoten oman toiminnan ylityksistä ¾ johtuu ikäihmisten ja vammaisten palvelualueen sekä terveyspalvelu ja sairaanhoito -palvelualueen ylityksistä. Huomionarvoista on myös se, että lastensuojelun kustannusten arvioidaan ylittyvän n. 4,8 Me, siis koko kuntayhtymän tasolla.
Ikäihmisten ja vammaisten palvelualueella ympärivuorokautisissa palveluissa on merkittävä ylitys. Se johtuu mm. henkilöstön saatavuusongelmasta ja vuokratyövoiman käytöstä. Suurimpana syynä ostopalveluiden ylitykseen on vanhuspalvelulain mukaisen kolmen kuukauden odotusajan täyttyminen, minkä vuoksi ikäihmisten asumispalvelujen ostojen kokonaispaikkamäärä on kasvanut merkittävästi. Lisäksi ylitysuhkaa aiheuttavat hintojen korotukset. Vammaisten palveluissa ylitysuhka johtuu erityisesti kuljetuspalveluista ja henkilökohtaisesta avusta. Lisäksi sekä kehitysvammaisten että vaikeavammaisten asumispalveluissa on ylitystä.
Terveyspalvelujen ja sairaanhoidon palvelualueella ylitykset johtuvat suurelta osin vuokratyövoiman ja lääkäripalvelujen ostamisen johdosta. Myös koronakustannuksia ja hoitotarvikekustannuksia on enemmän. Kuntoutuspalveluissa ylitystä on apuvälinepalveluissa ja kehitysvammapoliklinikan ostoissa. Puheterapian jonoja on purettu, mikä aiheuttaa lisäkustannuksia.
Lisäksi nyt varauduimme myös mahdollisen palkkaharmonisaation aiheuttamiin kustannuksiin. Keusotessa on tehty määrätietoista palkkojen harmonisointia jo usean vuoden ajan. Itse olen saamieni selvitysten johdosta optimistinen sen suhteen, että tätä palkkaharmonisaatioon nyt varattua 4,5 miljoonaa emme tosiasiassa joudu kaupungin kassasta maksamaan. Edunvalvonnallinen vaikuttaminen on aktiivista parhaillaan.
Keusoten oman toiminnan lisäksi ylityksessä on huomioitu erikoissairaanhoidon ylitys, joka Järvenpään tapauksessa on 3,9 miljoonaa. HUS muuttuu kuntayhtymästä Uudenmaan hyvinvointialueiden ja Helsingin omistamaksi yhtymäksi ja kuntayhtymän alijäämät on katettava tänä vuonna.
Meitä tietenkin harmittavat sote-budjetista yli menneet miljoonat. Niillä miljoonilla on kuitenkin tuotettu sosiaali- ja terveyspalveluita niitä tarvitseville. Sote-palveluita tuotetaan lakisääteisin perustein ja erilaisiin sopimuksiin perustuen. Siellä ei niin vain todetakaan, että sori, budjetti loppui, sua ei enää hoideta.
Jos ja kun sote-kuluja halutaan hillitä, se edellyttää malttia ja viisaita strategisia satsauksia. Tällaisia ovat esimerkiksi panostukset ennaltaehkäisyyn ja perusterveydenhuollon palveluihin. Ja näitä Keusotessa parhaillaan tehdään ”talouden ja toiminnan kestävän kehityksen ohjelman muodossa” – tuottavuushyöty näistä kerätään osittain jo nyt ja runsaammin vielä myöhemmin.
Sote-kulujen tarkka ennustaminen on aidosti vaikeaa. Koska kulut ovat ylittäneet budjettimme lähes joka vuosi, voidaan myös kysyä miten hyvin olemme onnistuneet sote-budjettimme arvioinnissa.