Olin viestinnän asiantuntijana Uudenmaan yrittäjien kiertotalousteemaisessa webinaarissa!

Olin keskiivikkona 8.6. aamulla puhumassa 45 min Uudenmaan Yrittäjien webinaarissa teemalla ”Vältä viherpesusyytökset ja ota vastaan ansaitut asiakkaat – miten pienyrityksen kannattaa viestiä kiertotalousratkaisuistaan?”

Otsikon lyhyt oppimäärä kuuluu seuraavasti:

1. Toimi niin kuin sanot, silloin sinua ei voida syyttää viherpesusta.

2. Tunnista arvo, mitä kiertotalousratkaisut tuottavat asiakkaalle ja viesti niistä, ei niinkään kiertotalousratkaisuista itsessään.

Syvensin tätä tarkastelemalla kiertotalousratkaisuja osana asiakasarvon muodostumista. Liiketoiminnalla ja siihen rakennetuilla tai rakentuneilla kiertotalousratkaisuilla voi syntyä asiakkaalle arvoa ainakin neljällä eri tavalla. Yritys voi tuottaa asiakkaalle:

1. Rationaalisia hyötyjä: Esimerkiksi tyydyttää tarve ja mahdollistaa tekeminen tuotteella, joka on kestävä, tai jota ei ole pakko omistaa, tai jonka saa korjautettua.

2. Emotionaalisia hyötyjä: Esimerkiksi iloa siitä kun vanhasta saa uutta, tyytyväisyyttä järkevästä ostoksesta, stressivapautta palvelusta.

3. Hyötyä asiointiprosessista: Esimerkiksi sujuva ja selkeä asiakaspalvelu, mahdollisuus saada asiantuntevaa tukea valinnan tekemiseen ja kompensoida kuljetuksen päästöjä.

4. Hyötyä jaetusta arvomaailmasta: Kokea yhteenkuuluvuutta ja joukkovoimaa samojen arvokkaiden päämäärien edistämisestä, esimerkiksi ympäristöarvot.

Liiketoiminnan kehittäminen ja viestintä, kaikki on brändin rakentamista. Edellä kuvaamani arvon muodostumisen malli on lainattu Petri Uusitalon kirjasta ”Brändi & Business”. Se on kuulkaas mainio opus brändin ja liiketoiminnan irroittamattomasta yhteydestä toisiinsa.

Sain aamuun asiaa havainnollistamaan kaksi ihan oikeaa pienyrityksen edustajaa Erkka Malkavaara (kuvassa) vastuullisesta Oppop Shopista sekä Mari Ståhlsin mari’s ompelupalvelusta.

Kivaa oli! Kiitos kaikille mukana olleille. Tsekkaa Uudenmaan Yrittäjien loistava koonti aamun annista täällä.

Katso koko tallenne täällä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *